finestral

Reflexions i documents

Wednesday, June 27, 2007

RETORN

Estimats i generalment desconeguts lectors: he estat absent d'aquest finestral una llarga temporada, esmerçada a París i a les seves biblioteques. Faig el ferm (!) propòsit de tornar a aquestes pàgines de reflexió al mes d'octubre. De moment aniré omplint aquest espai amb materials que poden ser d'alguna utilitat, extrets dels meus arxius. Començaré properament amb un curriculum de publicacions des de 1969. Si algun lector necessita algun d'aquests textos, me'l pot demanar a través d'aquesta mateixa pàgina; si puc l'hi enviaré.

3 Comments:

Blogger Jaume said...

Benvolgut Dr. Montserrat,
He tingut ocasió de seguir amb molt d'interés la conversa amb Josep M. Soler a Catalunya Ràdio aquesta tarda del dia 30 d’agost de 2007.
L'entrevistador ha repetit una expressió de Luis de Sebastian sobre Àfrica, referida a les responsabilitats de l'imperialisme. Vosté ha dit que era ingenu atribuir l'endarreriment africà al colonialisme i que el factor de fons estava en la pròpia realitat africana, d'unes estructures socials endarrerides. per cert, els poders colonials i neo-colonials han treballat força bé per impedir lideratges de progrés: cas de Patrice Lumumba al Congo Belga.
He llegit articles de Sebastian, és un destacat economista que creu que Occident ha d'obrir les seves fronteres als productes africans, més enllà d’ajuts puntuals; però això no treu la innegable responsabilitat històrica d’unes potències que han esquilmat i esquilmen encara l'Àfrica. Les reflexions del Dr. Sebastian estan molt elaborades i no són cap ingenuitat.
No cal ser un marxista confés per relacionar la pobresa estructural africana amb una herència de domini i desestructuració social, política i econòmica.
Crec que aquí, no ha estat afinat.
Per altra banda, ha estat un plaer escoltar la seva erudita i alhora clara entenedora conversa sobre els primers temps del cristianisme.
FA ANYS VAIG TENIR OCASIÓ DE LLEGIR L'EDICIÓ DE PROA DELS EVANGELIS GNÒSTICS.
Cordialment,
Jaume Borràs i Galceran
Falset a 30 d'agost de 2007
17:15 tarda

8:11 AM  
Blogger Pap said...

Efectivament, he sentit l'entrevista per internet, i la veritat que ha estat un plaer. Estic en part d'acord amb en Jaume amb el que li retreu al Dr. Montserrat, però crec que no és del tot just donat que el que diu és NO TOTA la culpa és imputable a les potències colonials, sino que també... etc. i penso que no li falta raó, però que això no és més que un afegitó a la desgràcia. Amb estructures socials idèntiques a l'europea la història seria semblant, potser el africans serien menys fàcils de manipular però en conjunt tot molt semblant.
També m'ha agradat molt quan ha reconegut que l'èxit de "El Código Da Vinci" ha ajudat a que es vengui millor el seu últim llibre. Un cop d'humilitat que no s'esperava l'entrevistador...
Pep Lorca - Barcelona

2:41 PM  
Blogger Neus said...

Benvolgut,
jo també vaig escoltar la seva "Conversa" a Catalunya Ràdio, i he de dir que em va interessar molt. He de reconèixer, que tinc molt d'interès per llegir el seu proper llibre "El Galileu armat", ja l'he apuntat a la llista de llibres que sempre tinc per comprar i per llegir. El tema de la religió catòlica m'interessa, tot i que no sóc creient.

9:45 AM  

Post a Comment

<< Home